Szakmai idegen nyelvi kompetenciafejlesztés külföldön

Június elején újabb mérföldkőhöz érkezett a TÁMOP 2.2.1 projekt 7. „ Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése” alprojekt. A németországi monitoring útról hazatérve az alprojekt vezetőjét kérdeztük a megvalósult fejlesztésekről, tapasztalatokról és elért eredményekről.

Mint azt Héthy Lajosné alprojektvezető elmondta, a 7. alprojekt célja nem az általános nyelvismeret elsajátítása, hanem az, hogy viszonylag rövid idő alatt – 3 hét belföldi, majd 3 hét külföldi képzés – a résztvevők az adott szakmára jellemző szakmai nyelvi ismereteiket felelevenítsék, aktualizálják és bővítsék.

Hat hét rövid időnek tűnik egy idegen nyelv elsajátítására, hogyan valósulnak meg a tanfolyamok?

A résztvevő tanároktól nem kértünk magas szintű belépő nyelvtudást, nem azt vizsgáltuk, hogy mit nem tudnak, hanem a már meglévő ismereteiket akartuk felszínre hozni,. Abból indultunk ki, hogy a saját szakmájáról mindenki könnyebben, szívesebben beszél egy adott nyelven, mint teljesen általános témákról. Ezért a projekt alappillére a szakmai nyelvtudás fejlesztése. Ahhoz, hogy a szakmai nyelvtudást fejleszteni tudjuk, ki kellett fejleszteni a projekt másik alappillérét, a közvetlen, csapatmunkán alapuló képzést, ahol gyakorlatilag a szakmai szituációk és az ehhez kapcsolódó a szakmai szókincs körül forog az egész program.

A résztvevők itthon alapozták meg tudásukat, készülve a külföldi iskolai munkára. Ez nagyon kemény munkát igényelt, mert a képzés tréning jellegű, több mint 8 óra napi terhelést jelentett, és ebben még nem volt benne a szakértői munka. A külföldi képzés már gyakorlatorientáltabb, a résztvevők az őket fogadó iskolák lehetőségeinek figyelembevételével legalább heti 3-4 alkalommal hospitálhattak a gyakorlati órákon, részt vehettek az iskola szakmai munkájában.

A kétszer háromhetes tanfolyamok alatt két-két tanár foglalkozik az átlagosan tizenkét fős csoportokkal, ők kísérik a résztvevőket külföldre is, akik így ott is kapnak szakmai és további nyelvi támogatást.

A képzések résztvevőitől érkezett-e visszajelzés a tanfolyamokkal kapcsolatban?

Egy-egy tanfolyam értékelésére többféle formában is sor kerül, így például szakmai konferencia keretein belül értékeltük a Pilot projekt I. négy tanfolyamát. Az első konferenciánkon természetesen a toborzás és tájékoztatás volt a cél, azonban a második konferencián már a tanfolyam legsikeresebbjei értékelték saját és a felkészítő tanárok munkáját, az elért eredményeket. Kaptunk személyes visszajelzéseket is arról, hogy sok volt hallgatónak megváltozott az iskolában betöltött szerepe, például nemzetközi programok szervezését, irányítását vették át, vállalják el. A legtöbbjük keresi az alkalmat és lehetőséget, hogy a hat hét folyamán összegyűlt információ és élmény megmaradjon benne, sőt tovább tudja adni másoknak. Ez különösen fontos számunkra, hiszen szeretnénk, hogy a képzések után a résztvevők multiplikátorrá váljanak, és tovább tudják adni megszerzett tudásukat és tapasztalataikat.

Most érkeztek vissza az utolsó monitoring útról Németországból. Milyen volt a csoportok külföldi fogadtatása?

Minden csoport külföldi tartózkodása szakmailag sikeres volt, szerettek kint lenni, és mindenhol azzal búcsúztak el a fogadó intézmények, hogy visszavárják őket, illetve, hogy szívesen fogadnak további csoportokat. A külföldi iskolák nagyon segítőkészek, együttműködők voltak, de meg kell jegyezni, hogy a csoport számára biztosított lehetőségek nagyban függtek az adott intézmény működésétől is. Ahol széles nemzetközi kapcsolatokat ápolnak, ott minden olajozottan működött, ahol a fogadóintézmények kevesebb tapasztalattal rendelkeztek, ott sok múlott a kísérő tanárokon. Példaként az első négy csoport annyi lehetőséget kapott, amire nem is számítottak; volt olyan résztvevő, aki egy-egy nap akár 3-4 hospitálási lehetőséget is kapott

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a képzések beváltották a hozzájuk fűzött reményeket?

Igen. Bár a projekt még nem ért véget, a program 90%-ban már megvalósult, az eddigi tapasztalatok alapján úgy gondolom, hogy a résztvevők, tanárok és szervezők által befektetett rengeteg munka meghozza gyümölcsét. Az eredeti koncepció szerint három német és nyolc angol csoport indult volna, azonban német nyelvre nagyon kevesen jelentkeztek, végül csak 1 csoport indítására volt jelentkezőnk. Augusztus-szeptemberben indul még egy angol csoport, így 11 csoport, 132 fő részvételével ér véget az Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése alprojekt munkája. Az alprojekt indikátorai között szerepel még 4 tananyagsegédlet elkészítése, amelyekre épülhet majd a a szakmai nyelvi képzés a szakképzés intézményeiben. Szintén előttünk áll még a zárókonferencia megszervezése, amelyre terveink szerint a 132 résztvevő és oktatóik mellett a külföldi fogadó intézmények képviselőit is meghívjuk.

A projekt megvalósítása során természetesen több kihívással is szembe kellett néznünk. Az, hogy a jelentkezőknél nem volt elvárt nyelvismereti szint és szakmacsoport szerint sem „szelektáltunk”, részben megnehezítette a dolgunkat, hiszen volt olyan csoportunk, amely 2 szakmacsoport képviselőiből állt, illetve volt olyan is, amely 2 nyelvi szintet képviselt.

A helyettesítések és a szakmai vizsgák miatt szintén nehézséget jelentett, hogy az intézményvezetők elengedjék a tanárokat egy viszonylag hosszú, hathetes képzésre.

Amennyiben a TÁMOP 2.2.1 projekten belül lehetőségünk lesz a program folytatására, terveink között szerepel a tanfolyamok akkreditálása, hiszen ez további vonzerőt jelentene a résztvevőknek és iskoláiknak, valamint felmerült az iskolák támogatása is a helyettesítés megoldásában.


Tovább a fotókhoz »